Pracownicy i pracodawcy mieli dwa lata, żeby przyzwyczaić się do pracy zdalnej. Nadal jednak podstawowe kwestie kuleją. Tylko co czwarty pracownik na home office miał zapewnionego służbowego laptopa, a co piąty korzystał z narzędzia online do komunikacji wewnętrznej – wynika z raportu CBRE „Praca z domu czy z biura?”. Co piąta osoba nie otrzymała żadnego wsparcia od pracodawcy przechodząc na home office, a ekwiwalent finansowy na pokrycie kosztów prądu czy internetu otrzymuje tylko 7 proc. pracowników.
Praca zdalna, mimo dwuletniego przygotowania, nadal stanowi wyzwanie. Zwłaszcza jeśli chodzi o gotowość środowiska domowego do realizacji aktywności zawodowych. Trudności dotyczą m.in. problemów z infrastrukturą i technologią, przestrzenią do pracy czy komunikacją. Jednocześnie respondenci zgłaszają ograniczone wsparcie otrzymywane od firm w kwestiach infrastrukturalnych. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby praca z domu, której udział znacząco wzrósł, wiązała się z maksymalnym możliwym komfortem. Oba środowiska, biurowe i home office, mają swoje plusy i minusy, ale wiemy już z praktyki, że połączenie tych światów ma wiele pozytywów. Nauczyliśmy się m.in. większej samodzielności oraz odpowiedzialności. Zyskaliśmy też większą niezależność i oczekujemy zaufania
Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE
Słaby Internet, niewygodne krzesło
Służbowy laptop tylko dla wybranych
Wsparcie infrastruktury pozostaje jednym z kluczowych wskaźników pozytywnych doświadczeń w pracy zdalnej. Strategie firm powinny opierać się na bliższym przyjrzeniu się problemom stojącymi przed pracownikami, by na nich budować hybrydową przyszłość, która w większości firm zostanie na zawsze. Jesteśmy obecnie w punkcie, w którym powinniśmy dopasować hybrydowe rozwiązania do modelu funkcjonowania naszych organizacji oraz potrzeb pracowników i nadać właściwe proporcje podziału pracy w domu i w biurze. Nie ma uniwersalnej recepty, która sprawdzi się w każdej firmie, dlatego przed liderami pojawia się spore wyzwanie
Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE