Jak działa centrum handlowe w Polsce? Jak radzą sobie jego najemcy? Jak bardzo zróżnicowane są czynsze i obroty, w zależności od kategorii najemców? Firma CBRE opublikowała drugą edycję raportu „Retail Index 2.0”, który analizuje kluczowe wskaźniki, służące do oceny efektywności typowego centrum handlowego w Polsce, a także prezentuje unikatowe w skali rynku narzędzie analizy porównawczej dla indywidualnego projektu handlowego,w stosunku do ogólnej sytuacji na rynku.
Przeanalizowaliśmy bazę centrów handlowych, aby sprawdzić jak dane służące do analizy efektywności działania obiektów handlowych zmieniły się w trakcie ostatnich kilku lat i jaki mają na to wpływ zmieniające się warunki rynkowe. Oferowane stawki czynszu różnią się w zależności od branży w jakiej działa najemca, ale również zależą od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone. Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, głównymi najemcami pozostają wciąż marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 30% powierzchni oraz sklepy spożywcze, które zajmują 24% powierzchni w obiektach handlowych.
Agata Czarnecka, Zastępca Dyrektora, Dział Doradztwa i Analiz Rynkowych, CBRE
Wiedza na temat istniejących warunków rynkowych i sytuacji naszych Klientów jest podstawą do prowadzenia efektywnej działalności doradczej naszej firmy. Wiemy, iż na co dzień nasi Klienci podejmują ważne decyzje biznesowe, dlatego też stworzyliśmy pakiet narzędzi, który będzie pomocny w ich podejmowaniu. Mamy nadzieję, że raport „Retail Index 2.0” dostarczy interesujących i wiarygodnych danych dla wszystkich, a narzędzie, które zostało stworzone w oparciu o raport, pozwoli ocenić funkcjonowanie projektu handlowego wszystkim aktywnie działającym na rynku.
Magdalena Frątczak, Senior Director, Dział Powierzchni Handlowych, CBRE