Warsaw,
15
października
2018
|
11:00
Europe/Amsterdam

CBRE: jak chcą pracować Polacy? Pokochali budki telefoniczne i miejsca relaksu, ale do coworkingu muszą się przekonać

Najważniejszą cechą środowiska pracy dla polskich pracowników jest dostęp do światła dziennego – wskazało na nią aż 95% zapytanych. Drugim ważnym czynnikiem, dla 93% respondentów, jest możliwość kontroli otoczenia, np. ustawienia temperatury, a podium domyka dostęp do transportu publicznego – 88% wskazań. Co więcej, zdecydowana większość pracowników polubiła budki telefoniczne, w przeciwieństwie do coworkingowego trybu pracy, którego Polacy jeszcze się uczą. Tak wynika z raportu „How we want to work?”, w którym CBRE sprawdziło, czego od miejsca pracy oczekują pracownicy.

Bardzo cieszy nas, że pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z wpływu, jaki ma jakość firmowych pomieszczeń na wizerunek firmy i efekty pracy zespołu. Dobrze zaaranżowane biuro, dostosowane do specyfiki pracy organizacji jest nie tylko jej wizytówką, ale także magnesem przyciągającym dobrych pracowników na bardzo konkurencyjnym obecnie rynku 
Igor Czmyr, szef działu strategii środowiska pracy w CBRE

Światło na polskie biurowce

Najważniejszą cechą środowiska pracy, na którą zwraca uwagę aż 95% pracowników, jest dostęp do światła dziennego. Na drugim miejscu znajduje się możliwość kontroli otoczenia, np. wpływ na temperaturę, ustawienie klimatyzacji – ceni je 93% zatrudnionych. Podium domyka bliskość transportu publicznego, która jest ważna dla 88% zapytanych. Element miejsca pracy, który pojawił się tuż za podium, to kuchnia – 83% głosów.

Polski pracownik ceni sobie prywatność

Wśród najważniejszych elementów wyposażenia biura, które spełni marzenia polskich pracowników, znajdują się pokoje spotkań (90%), budki telefoniczne (85%) oraz miejsca relaksu (68%). Wiele emocji budzą powierzchnie coworkingowe – co trzeci zapytany lubi w nich pracować, neutralnie ocenia je 28% pracowników, a 39% ma o nich negatywne zdanie.

Z raportu CBRE „How we want to work?” wynika także, że więcej Polaków doświadczyło pracy w biurze tzw. gabinetowym – ponad połowa z nas, niż na open space, w którym pracowało 4 na 10 badanych. Co czwarty Polak ankietowany w tzw. biurze elastycznym, w którym przestrzeń społeczna przeplata się z prywatną.

Stres informacyjny w pracy to nie jest puste wyrażenie. Dotyka coraz większej liczby pracowników, dlatego potrzebują oni miejsc, w których mogą w ciszy skoncentrować się na realizacji zadania lub załatwić ważną sprawę przez telefon. Jednocześnie pracodawcy powinni zapewnić swoim pracownikom i zespołom odpowiednie przestrzenie do spożycia posiłków, stref do odpoczynku czy rozmów ze współpracownikami 
Igor Czmyr, szef działu strategii środowiska pracy w CBRE

Szczęśliwe biuro to zdrowe biuro

Eksperci CBRE zbadali także, jakie czynniki są w biurze kluczowe, by pracownicy czuli się zdrowi i szczęśliwi. To przede wszystkim naturalna przestrzeń i odpowiednie oświetlenie – 3 na 4 osoby pracujące w biurze przyznały, że dzięki tym czynnikom czują się bardziej szczęśliwe. Miejsce pracy pełne natury sprawia, że aż dwie trzecie pracowników czuje się jednocześnie zdrowiej, odpowiednie oświetlenie daje takie poczucie połowie respondentów.

Dwie trzecie pracowników, którzy zdrowo się odżywiają i zachowują równowagę psychiczną przez np. chwile relaksu w pracy, czuje się jednocześnie szczęśliwymi. Połowa ma poczucie, że dzięki tym elementom jest zdrowsza. Zdaniem ekspertów CBRE, dzięki aktywności fizycznej, 7 na 10 pracowników czuje się zdrowiej, a co trzeci jest szczęśliwszy. Nawet krótka, ale regularna przerwa na spacer w trakcie pracy może znacznie poprawić samopoczucie pracowników – rozumie to każdy mądry pracodawca!