Warsaw,
25
lutego
2015
|
11:00
Europe/Amsterdam

EKSPERCI FIRMY CBRE O FUNKCJONOWANIU CENTRUM HANDLOWEGO W POLSCE

Jak działa centrum handlowe w Polsce? Która branża jest najliczniejsza w strukturze najemców? Jak bardzo zróżnicowane są czynsze w zależności od atrakcyjności lokalizacji? Firma CBRE publikuje raport „Shopping Centre Index Poland 2015”, który zawiera odpowiedzi na pytania związane z funkcjonowaniem typowego centrum handlowego w Polsce. Jest to pierwsza publikacja tego typu, poświęcona sektorowi powierzchni handlowych.

Zespół ekspertów firmy CBRE na potrzeby raportu przeprowadził analizę 85 centrów handlowych w Polsce oraz blisko 7 000 umów najmu. Tym samym, zakres badania obejmował 20% powierzchni centrów handlowych w kraju. Zgodnie z wynikami analizy przeciętne centrum handlowe ma powierzchnie 28 000 mkw., średnia stawka czynszu to 17,5 euro/mkw./mc a obroty utrzymują się na poziomie 2010 euro/mkw./rok.

Agata Czarnecka, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, CBRE, mówi:

„Obiekty handlowe w Polsce przez wiele lat budowane były w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, trend ten został odwrócony kilka lat temu, deweloperzy skupili się na dostarczeniu powierzchni handlowej w mniejszych miastach w Polsce. Oferowane stawki czynszu różnią sięw zależności od branży w jakiej działa najemca, ale również zależą od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone. Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, wciąż głównymi najemcami pozostają marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 32% powierzchni w obiektach handlowych.”

Beata Kokeli, Senior Director w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE, dodaje:

„Na całym świecie eksperci CBRE poddają analizie rynek powierzchni handlowych, myślę, że publikacja „Shopping Centre Index Poland 2015” dostarcza interesujących i wiarygodnych danych dla wszystkich, aktywnie działających podmiotów na rynku. Dodatkowo, merytoryczną wartość publikacji podnosi fakt, że jest ona wynikiem synergii wiedzy i doświadczenia ekspertów z różnych działów firmy CBRE.”

Publikacja „Shopping Centre Index Poland 2015” jest pierwszą publikacją poświęconą sektorowi handlowemu w Polsce, przygotowaną przez ekspertów z polskiego biura CBRE. Raport należy do cyklu publikacji CBRE poświęconych rynkowi powierzchni handlowych na świecie. Jest on wynikiem współpracy takich działów firmy jak: Powierzchnie Handlowe, Rynki Kapitałowe, Zarządzanie Aktywami, Wyceny, Doradztwo i Badania Rynku w ramach globalnej koncepcji „Retail Platform”, której celem jest dostarczanie sprecyzowanych usług dla inwestorów, deweloperów oraz najemców.