Popularność e-commerce rośnie od dłuższego czasu, ale to głównie pandemia i wojna zwiększyły częstotliwość takich zakupów. Obecnie 75 proc. osób zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu, w tym 27 proc. kupuje tak co najmniej raz w tygodniu – wynika z najnowszego badania CBRE. Najczęściej zamawiamy ubrania, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy. Rozwojowi e-commerce, poza pandemią i wojną, sprzyjają duża digitalizacja społeczeństwa oraz powszechność płatności mobilnych. Z raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce” wynika jednak, że Polska ma sporo do nadrobienia w zakresie gotowości do dynamicznego rozwoju e-commerce.
Choć chętnie i dużo zamawiamy przez internet, a liczby ciągle rosną, to nasze analizy wskazują, że Polska należy do krajów mniej przygotowanych na wzrost rynku e-commerce. Czynnikami determinującymi rozwój handlu online są m.in. odsetek populacji miejskiej, mobilnej sprzedaży internetowej i płatności, digitalizacja społeczeństwa, udział dominującego gracza w e-handlu i powszechność dostępu do szerokopasmowego internetu. Słabo wypadamy pod kątem mobilnej sprzedaży internetowej, której wskaźnik według najnowszych danych The World Bank wynosi 1,8 proc. Niski jest także dostęp do stacjonarnego szerokopasmowego internetu. Ma go 22 osób na 100. Prognoza Euromonitor wskazuje, że Polska osiągnie 23 proc. penetracji e-commerce dopiero w 2026 roku. Taki poziom już teraz występuje w Holandii, Brazylii i Tajwanie
Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE
Regularne wydatki online
W sieci kupujemy ubrania
Polska z zaległościami pod względem rozwoju e-commerce
Ostatnia kategoria to dostęp do infrastruktury i to zarówno pod względem internetu, jak i transportu. W obu tych kategoriach Polska nie wypada najlepiej. Abonamenty stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do Internetu posiada 21,7 na 100 osób. Natomiast infrastruktura transportowa się rozwija, ale nadal wiele jest do zrobienia. Ogólnie nasz kraj znajduje się powyżej średniego wzrostu gospodarczego wspierającego wolumen sprzedaży przy niższym poziomie penetracji e-commerce. Polska charakteryzuje się wolniejszą przemianą z tradycyjnego handlu na e-commerce, a infrastruktura wspierająca e-commerce mniej rozwinięta
Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE