Centrum Warszawy ma wieloletnie tradycje handlowe, które cenią nie tylko mieszkańcy, ale i turyści. A tych jest w stolicy coraz więcej. W 2023 roku Warszawę odwiedziło 4,6 mln zwiedzających, a ich udział w ogólnej liczbie turystów w Polsce wyniósł 13 proc. W stolicy szukają nie tylko atrakcji historycznych czy rozrywkowych, ale coraz częściej ważnym punktem zwiedzania są ulice handlowe. W zależności od potrzeb i zainteresowań, mogą odwiedzić aleje luksusowe jak Mysia czy Bracka, czy gastronomiczne, np. Poznańską. A stałym punktem programu niemal wszystkich odwiedzających stolicę są ulice popularne, takie jak Marszałkowska czy Świętokrzyska – wskazuje raport CBRE „Ulice handlowe w Warszawie”.
Główne ulice handlowe dla odwiedzających stolicę w celach turystycznych to Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście i Chmielna, będące częścią Traktu Królewskiego. Prowadzą na Stare Miasto i do Zamku Królewskiego, a więc najważniejszych atrakcji Warszawy według Stołecznego Biura Turystyki. W bliskiej odległości znajduje się także Pałac Kultury i Nauki, którego wieżę widokową w 2022 roku odwiedziło ponad 675 tys. osób. Choć w pandemii liczba turystów w Warszawie spadła, to szybko wróciła do wcześniejszych poziomów i w minionym roku wyniosła 4,6 mln. Odwiedzający chętnie korzystają z potencjału ulic handlowych. Warto zauważyć, że średni dochód w większości krajów, których obywatele zwiedzają stolicę, jest zazwyczaj wyższy niż w Polsce. Na przykład wśród obywateli USA jest ponad cztery razy wyższy, Izraelczycy mają do dyspozycji trzykrotność tego co Polacy, a Brytyjczycy dwukrotność
Karolina Kunciak, Associate Director w dziale High Street Retail, CBRE
Luksusowe ulice
Popularne ulice
Gastronomiczne ulice
Nowe centrum stolicy
Przebudowa centrum przede wszystkim połączy ważne punkty na mapie stolicy, tworząc spójną przestrzeń chodników i ścieżek rowerowych, co ułatwi poruszanie się po mieście i zwiększy dostępność jego głównych atrakcji. Będzie więcej zielonej przestrzeni, miejsc do odpoczynku i spędzania czasu. Dzięki temu mieszkańcom i turystom jeszcze łatwiej będzie korzystać z oferty ulic handlowych
Karolina Kunciak, CBRE