Od początku tego roku na krajowym rynku handlowym do użytku oddano 37 nowych obiektów, a 12 rozbudowano – wynika z najnowszego raportu CBRE. Większość to parki zlokalizowane w mniejszych miejscowościach. W budowie jest 588,1 tys. mkw., z czego gros to nieduże obiekty w małych miastach. Na rynku powstają także cztery centra handlowe, których powierzchnia będzie większa niż 10 tys. mkw. Wśród nowych marek, które pojawiły się w tym roku są: Made by Society i Luca z Rumunii, Arket ze Szwecji, TAG Heuer ze Szwajcarii, Rebernia z Ukrainy oraz GAP z USA. Uwagę inwestorów i właścicieli coraz silniej przykuwa zrównoważony rozwój, zwłaszcza rosnące oczekiwania dotyczące zgodności z taksonomią EU.
Mimo spadku sprzedaży detalicznej we wrześniu i podwyższonej inflacji, warunki do inwestycji w polski rynek handlowy są dobre. Aktywność inwestorów w tym sektorze rośnie najszybciej, a wartość inwestycji od początku tego roku sięgnęła 612 mln euro. Biorąc pod uwagę okres od stycznia do września 2024, w sprzedaży detalicznej widać trend wzrostowy. W porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku zwiększyła się o 2,6 proc. Wrześniowy spadek o 3 proc. może wynikać z kilku powodów, m.in. wydatków konsumentów w sierpniu, które były wyższe niż zwykle, mniejszych zakupów na terenach zagrożonych powodzią, czy oszczędności przed zimowymi rachunkami za energię. Choć przewidywania dotyczące inflacji wskazują na jej wzrost, to daleko nam do poziomów, z którymi mierzyliśmy się jeszcze kilkanaście miesięcy temu. We wrześniu inflacja wyniosła 4,9 proc. Według prognoz CBRE House View, do końca roku możemy spodziewać się wzrostu cen, a szczyt podwyżek nastąpi w 2025 roku
Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE
Uwaga na małe miasta i ESG
Oprócz koncentracji na małych miastach, trendem w branży handlowej jest także wzrost zainteresowania tematyką ESG. Najemcy oferują więcej produktów ekologicznych i stawiają na zrównoważony rozwój, podczas gdy właściciele obiektów handlowych częściej podejmują kolejne kroki w celu osiągnięcia zerowej emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i odpadów. Coraz większym wyzwaniem, zwłaszcza dla właścicieli starszych obiektów handlowych, są rosnące oczekiwania również ze strony banków i inwestorów odnośnie np. zgodności z taksonomią EU. Wskazane jest, aby właściciele nieruchomości mieli opracowane realne strategie dekarbonizacji, które przełożą się zarówno na dostęp do finansowania, jak też zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców
Mariusz Majkowski, CBRE