Nowe lokalizacje biurowe szansą na obniżenie kosztów operacyjnych dla firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Wiedza o rynku warunkiem udanych inwestycji w nieruchomości handlowe. Spodziewany wzrost popytu na powierzchnie magazynowe.
Celem spotkania była analiza aktualnej sytuacji na szerokim rynku inwestycji w Polsce. Zaproszeni goście dzielili się swoją wiedzą z zakresu branż dla Polski najistotniejszych: BPO, sektor badawczo – rozwojowy, nieruchomości inwestycyjne.
Zadaniem ekspertów z CBRE było podsumowanie sytuacji na rynku nieruchomości komercyjnych, który jak wynika z poniższych informacji staje się coraz bardziej wymagający i wielowymiarowy.
W Polsce mamy obecnie 6,7 miliona mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych, 7,5 miliona mkw. powierzchni logistycznych i magazynowych oraz ponad 9,5 miliona mkw. powierzchni handlowych, a Polski rynek jest coraz bardziej dojrzały. Nadal jednak oferuje sporo możliwości inwestorom planującym wejście na rynek lub rozszerzenie obecnych działań. Tym niemniej muszą oni, w stopniu nawet większym niż w przeszłości, posiadać dogłębną wiedzę na temat reguł, jakimi rządzi się nasz rynek nieruchomości. Muszą też orientować się w konkretnych uwarunkowaniach dotyczących rynków regionalnych
Joanna Mroczek, dyrektor Działu Badań i Doradztwa, CBRE w Polsce.
Rynek biurowy i sektor nowoczesnych usług dla biznesu (BPO)
Wskaźnik wolnych powierzchni nie odzwierciedla sytuacji panującej na rynku. W praktyce więksi najemcy mają ograniczone opcje – mogą wybierać spośród zaledwie dwóch lub trzech bezpośrednio dostępnych ofert. Po oddaniu do użytku obiektów znajdujących się obecnie w budowie, odsetek pustostanów w większości miast wzrośnie, co ułatwi dużym firmom znalezienie biura odpowiadającego ich wymogom. Będą one jednak musiały zawierać umowy typu pre-let
Daniel Bienias, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców i Usług BPO, CBRE w Polsce
Rynek powierzchni handlowych
Warszawa, wraz z pozostałymi największymi miastami w Polsce, jest atrakcyjną lokalizacją dla międzynarodowych sieci handlowych – w ostatnich latach odnotowywano pojawianie się około trzydziestu nowych marek rocznie, m.in. następujących sieci: GAP, Next, The Body Shop, Jennyfer, Palmers, Spring, Guess by Marciano, Pollini, Cacharel, Ermenegildo Zegna, Hugo Boss, Emporio Armani, Church’s, J.M. Weston, TK Maxx, Desigual. W 2013 r. już pojawiło się osiem nowych sieci handlowych, nie funkcjonujących do tej pory w Polsce, a kolejne zapowiedziały swoje wejście na polski rynek. Przykładem są marki: Hollister (z grupy Abercrombie & Fitch) czy & Other Stories (marka z grupy H&M).
Przewiduje się, że stawki najmu za najlepsze lokale handlowe zlokalizowane w najbardziej popularnych centrach handlowych będą cechować się tendencją rosnącą, natomiast w starszych, mniej popularnych centrach lub w mniejszych miastach regionalnych stawki powinny utrzymać się na niezmienionym, obecnie rejestrowanym poziomie bądź nawet mogą lekko się obniżyć.
Niezwykle ważną rzeczą zarówno dla istniejących marek, jak i wchodzących na polski rynek najemców, jest wiedza o możliwościach, opcjach i dostępności powierzchni w różnych formatach handlowych. Firma CBRE doradza sieciom handlowym czy wybrać ulicę handlową, dom towarowy czy tradycyjne centrum handlowe. Doradzamy także właścicielom obiektów handlowych jak stworzyć idealny mix najemców
Magdalena Frątczak, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w CBRE
W każdym formacie projektu handlowego, jednym z najistotniejszych elementów jest strategia wynajmu. Obejmuje ona wybór odpowiedniej lokalizacji, która zapewni wysoką odwiedzalność, poprzez dopasowanie wielkości projektu do lokalnego rynku, jego koncepcję architektoniczną, komunikację wewnątrz i na zewnątrz centrum oraz określenie obszaru oddziaływania centrum. To strategia wynajmu finalnie określi profil projektu, grupę docelowych odbiorców i użytkowników centrum handlowego. Ostatecznym i jednym z najistotniejszych etapów projektu jest odpowiedni dobór najemców, który sprawi, że projekt będzie wewnętrznie spójny – ma on decydującą rolę w przyciąganiu i zatrzymaniu klientów.
Magdalena Frątczak
Rynek powierzchni magazynowych
Mimo notowanego ostatnio wzrostu aktywności ze strony najemców, deweloperzy niechętnie podejmują się budowy nowych obiektów magazynowych bez wstępnych umów najmu. Skutkiem tego jest spadek w 2013 roku wskaźnika wolnych powierzchni w większości lokalizacji. Odsetek ten wynosi średnio 10,3%, przy czym w niektórych lokalizacjach np. na Śląsku lub w okolicach Poznania, jest to około 4%.
W miarę jak firmy optymalizowały swoją produkcję i logistykę, dostosowując się do spowolnienia gospodarczego, ich zapasy magazynowe znacznie malały. W ślad za wzrostem stanów magazynowych spodziewamy się wzrostu aktywności najemców i deweloperów na rynku powierzchni logistycznych i magazynowych. Jesteśmy także zdania, że handel internetowy, w miarę rozwijania przez firmy sprzedaży on-line, będzie stymulował popyt. Obserwujemy także trend polegający na zlecaniu operacji logistycznych specjalistycznym firmom, co również będzie kształtowało ten segment rynku.
Patrick Kurowski, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Logistycznych w CBRE