Otwarcia dużych obiektów handlowych w 2014 roku i następnych latach. Nowe ciekawe lokalizacje na logistycznej mapie Polski.
Nowe marki wchodzące na polski rynek często realizują politykę otwierania sklepów w prestiżowych lokalizacjach. Jednak dla tych, którzy za cel obrali Warszawę, wybór możliwości jest ograniczony ze względu na niezaspokojony popyt na powierzchnie handlowe. Odsetek wolnych powierzchni w cieszących się największą popularnością centrach jest bliski zera. Efektem jest widoczna obecnie fala modernizacji starszych domów towarowych i kamienic, w których następnie otwierają się sklepy, a na wyższych piętrach urządzane są biura, tak jak w przypadku budynku Chmielna 25, czy też domu towarowego Smyk w Warszawie. Witać także stopniowe odżywanie niektórych rejonów w większych miastach Polski. Duże nadzieje wiązane są z ulicą Świętokrzyską w Warszawie. Wkrótce przejdzie ona modernizację wynikającą z planowanego na koniec 2014 r. uruchomienia drugiej linii metra, której stacja powstaje przy skrzyżowaniu Świętokrzyskiej z aleją Jana Pawła II. Dzięki temu Świętokrzyska może dołączyć do takich ulic jak Mokotowska, okolice Placu Trzech Krzyży w Warszawie, Floriańska w Krakowie, czy też Półwiejska w Poznaniu, które są dziś uważane za najlepsze ulice handlowe, wyróżniające się własnym, unikalnym charakterem i ciekawym wyborem sklepów.
Jak dotąd, w 2013 r. oddano w Polsce do użytku 565.000 mkw. nowych powierzchni handlowych, co zwiększyło łączne zasoby do 9.860.000 mkw.
W 2013 roku mieliśmy w Polsce wiele otwarć dużych centrów handlowych, co wskazuje na utrzymujący się popyt na nowe lokalizacje ze strony sieci detalicznych, które szczególnie chętnie wybierają duże centra zlokalizowane w największych miastach. Są tam klienci z zasobnymi portfelami, którzy mogą pozwolić sobie na częste zakupy. Co ciekawe, mimo odnotowanego w tym roku spadku frekwencji w centrach handlowych (2,5% rok do roku wg wyników z września 2013 r.), sprzedaż i obroty najemców wzrosły (odpowiednio 4,1% i 6,6% wg stanu na wrzesień 2013 r.). Może to oznaczać, że obecnie klienci wydają więcej podczas jednej wizyty w centrum handlowym, jak również że więcej kupują przez internet.
Beata Kokeli, senior dyrektor Działu Powierzchni Handlowych, CBRE
Czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe utrzymują się na stabilnym poziomie i w przyszłym roku nie spodziewamy się zmian. Stawki są zróżnicowane w zależności od miasta, przy czym w Warszawie czynsze za najlepsze lokale osiągnęły rekordowy poziom – do 120 euro/mkw./miesiąc za mniejsze lokale. Średnie stawki w Warszawie są dużo niższe – 32-45 euro/mkw./miesiąc za lokale od 100 do 200 mkw. Ilość nowych powierzchni dostarczanych na rynek nie zmienia się w ostatnich latach – co roku zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych rosną o ok. 5-7%. Dla roku 2013 będzie to 5%. Podobnych wyników spodziewamy się w latach 2014 i 2015, kiedy zasoby powinny zwiększać się rocznie o 7%. Ciekawy trend obserwujemy, jeśli chodzi o rozbudowę centrów handlowych – w ten sposób powstaje aż 15% nowej powierzchni trafiającej na rynek.
Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE
Rynek powierzchni logistycznych
Prognozy makroekonomiczne na najbliższe lata wydają się korzystne, przy oczekiwanym wzroście PKB w 2014 r. na poziomie 1,8%, stąd też możemy oczekiwać wzrostu popytu na powierzchnie przemysłowe i magazynowe. Rośnie także rola handlu internetowego, który notuje coraz wyższe obroty zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Popyt na powierzchnie dla tego typu usług (obejmujących Polskę i Europę) będzie w coraz większym stopniu kształtował rozwój tego rynku. W Polsce mamy ciągle do czynienia z ograniczoną dostępnością magazynów o powierzchni ponad 10.000 mkw., tymczasem w Europe rośnie popyt na powierzchnie powyżej 50.000 mkw. Takie obiekty są poszukiwane szczególnie przez firmy tworzące łańcuchy dostaw, które wspierają rozwój handlu internetowego.
Patrick Kurowski, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych, CBRE w Polsce