Inwestorzy zagraniczni i polscy zainteresowani centrum Warszawy. Ustawa reprywatyzacyjna kluczem do poprawy sytuacji w Warszawie. Potrzebna jest publiczna debata poświęcona przestrzeni publicznej w stolicy oraz długoterminowy plan działania.
Wstępem do dyskusji była opracowana wspólnie przez działy powierzchni handlowych oraz doradztwa i badań rynku CBRE prezentacja poświęcona rynkowi handlowemu w Polsce oraz stanowi obecnemu i możliwościom rozwoju ulic handlowych w Warszawie. Jednym z głównych wniosków analizy, jest fakt, że mimo dużego nasycenia krajowego rynku powierzchni handlowych w Polsce zagraniczne marki przejawiają duże zainteresowanie polskim rynkiem retail. Świadczą o tym dane, które ukazują coroczny wzrost wchodzących do Polski zagranicznych brandów – w 2011 r. były to 24 marki, w 2012 r. 30, w 2013 r. 31 zagranicznych marek.
Zainteresowanie zagranicznych marek naszym rynkiem powierzchni handlowych mimo jego dużego nasycenia wynika z pozycji Polski, jako lidera rynku retail w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce jest nadal miejsce dla nowych centrów handlowych, a jednocześnie niewyczerpanym jeszcze tematem są ulice handlowe, które mogą i powinny stanowić alternatywę, a zarazem uzupełnienie oferty centrów handlowych, tak jak dzieje się u naszych zachodnich sąsiadów. Zagraniczne brandy, bardziej niż polskie firmy, skłonne są chętniej inwestować w ulice handlowe, wynika to zapewne z ich doświadczeń na rynkach zachodnich
Joanna Mroczek, dyrektor marketingu oraz działu doradztwa i badań rynku w CBRE
Rozwój ulic handlowych w Warszawie napotyka na szereg ograniczeń. Jednym z nich jest różnorodna struktura własności wynikająca z zaszłości historycznych. Aby sytuacja uległa poprawie, należy rozpocząć od rozwiązania tego problemu, a następnie przyjąć model zarządzania ulicami handlowymi przez profesjonalne firmy, tak jak to ma miejsce w miastach Europy Zachodniej. Celem spotkania w gronie różnych podmiotów zainteresowanych rozwojem ulic handlowych powinno być wspólne zastanowienie się jak razem można przyczynić się likwidacji barier leżących u podstaw ich rozwoju.
Beata Kokeli, senior director działu powierzchni handlowych CBRE