CBRE PUBLIKUJE NAJNOWSZY RAPORTO ULICACH HANDLOWYCH W WARSZAWIE I KRAKOWIE.
Zachowania zakupowe związane ze spędzaniem wolnego czasu podlegają zmianom. Obecnie, wiele ulic przy których zlokalizowane są kawiarnie, restauracje, nowe puby i kluby przyciąga nie tylko turystów, ale także coraz więcej mieszkańców. Polscy klienci poszukują nowych doświadczeń ‘zakupowych’ i nowych, wyjątkowych marek, które nie są obecne w centrach handlowych.
Katarzyna Urbaszek, Retail Property Negotiator w CBRE, jedna z autorek raportu
CBRE wykazało, że sektor ulic handlowych w Warszawie czerpie wyraźne korzyści z deficytu powierzchni w centrach handlowych. Deweloperzy, szukający nowych lokalizacji pod swoje projekty, już dostrzegli potencjał rozwoju rynku ulic handlowych. Także wielu najemców na otwarcie swoich pierwszych sklepów w kraju wybiera właśnie lokalizacje na ulicach handlowych.
Ulice handlowe w Krakowie różnią się od tych w Warszawie, zarówno pod względem skali i charakteru. W Krakowie, który w 2013 r. odwiedziło 9,25 mln. turystów, ulice handlowe skupione są wokół jednej lokalizacji (otaczają Rynek Główny), a turystyka jest uznawana za siłę napędową ich rozwoju.
Jednak proces tworzenia i skutecznego zarządzania dynamicznie zmieniającymi się obszarami miast w celu utworzenia lub wzmocnienia pozycji ulic handlowych jest długi i skomplikowany. Szczególnie w Warszawie istnieje szereg przeszkód i problemów, które mają znaczący wpływ na dalszy rozwój. Najważniejszymi z nich są:
Brak spójnej strategii zarządzania i rozwoju każdej z ulic
Niejednolita struktura własności
Wysokie koszty gruntów i budynków
Niewłaściwa organizacja ruchu drogowego i miejsc parkingowych
Wprawdzie w ciągu ostatnich kilku lat pojawiały się oznaki postępującej poprawy na polskim rynku powierzchni handlowych, to jednak większość miała miejsce w Warszawie lub w kluczowych centrach i obiektach handlowych. W ostatnich latach, na warszawskich ulicach handlowych pojawiły się marki takie jak Salvatore Ferragamo, COS, Hebe, Green Caffe Nero, Tiger czy Louis Vuitton. Każdego roku CBRE odnotowuje około 30 nowych marek wchodzących na polski rynek, spośród których większość decyduje się na debiut w Warszawie. W zależności od strategii danej marki, niektóre lokują swoje sklepy w centrach handlowych, a inne wybierają jedynie lokalizacje przy ulicach handlowych.
Beata Kokeli, Senior Director Działu Powierzchni Handlowych w CBRE
PRZYSZŁE TRENDY
CBRE przewiduje, że w Warszawie powstaną nowe ulice handlowe. Jedną z nich będzie ul. Świętokrzyska. Wraz z ukończeniem drugiej linii metra do końca 2014 r., ul. Świętokrzyska przejdzie zasadniczą przebudowę, w rezultacie której może odzyskać charakter deptaka i przyciągnąć zarówno nowych najemców jak i klientów. Następną lokalizacją, która może wkrótce stać się strefą handlową, jest odległy koniec ul. Marszałkowskiej, rozciągający się od Placu Zbawiciela do Placu Unii Lubelskiej, który obecnie jeszcze nie przypomina ulicy handlowej.
Kolejną tendencją są plany renowacji starych domów handlowych i kamienic, w których miałyby znaleźć się lokale handlowe oraz – na wyższych piętrach – biura.
Krakowskie ulice handlowe, które są usytuowane wokół Rynku Głównego, w tym ulica Floriańska, Grodzka i Szewska także mają przejść gruntowne zmiany. Pomimo popularności i atrakcyjności Krakowa, w mieście nadal brakuje znanych, międzynarodowych marek, zarówno z branży akcesoriów jak i mody. Wynika to z braku obiektów handlowych mogących pomieścić tego typu najemców. Patrząc na liczbę renowacji wyraźnie widać, że sytuacja stopniowo się zmienia, a inwestorzy są coraz bardziej świadomi potencjału miasta.
STAWKI CZYNSZU
Dobra lokalizacja handlowa posiada takie cechy jak: wygodę dostępu, szeroką ofertę, łatwość dojazdu, czystość i bezpieczeństwo – to nadal jest dla klientów najważniejsze. Aby wspierać dalszy rozwój ulic handlowych w głównych polskich miastach, potrzebne są istotne zmiany w podejściu władz lokalnych, deweloperów i właścicieli nieruchomości, aby możliwe było pokonanie licznych przeszkód i problemów, które istnieją obecnie.
Magdalena Frątczak, Dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE Polska
Wygoda nadal jest hasłem przewodnim konsumentów. Ludzie lubią robić zakupy w lokalnych sklepach i chcą, aby te lokalizacje oferowały dogodny dojazd samochodem, bądź środkami transportu publicznego. Dobrze jest poznać potrzeby klientów i działać według tych wskazówek, co zapewni polskim ulicom handlowych najlepsze szanse na sukces.
Katarzyna Kocon, Konsultant w CBRE