Do końca roku wielkość rynku powierzchni handlowej w Polsce powinna osiągnąć 11,26 mln mkw. Według najnowszego raportu Poland Retail Market View Q4 2016 przygotowanego przez firmę CBRE bilans nowych otwarć na koniec roku 2016 to 17 nowych obiektów i 12 rozbudów, które w sumie wzbogacą rynek o prawie 390 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego aż 73% (ponad 280 tys. mkw.) zaplanowano na ostatni kwartał 2016.
W budowie znajduje się obecnie około 558 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Widzimy solidne perspektywy na 2017 rok - całkowita podaż powinna w przyszłym roku być 20% wyższa niż w 2016, biorąc pod uwagę jedynie te projekty, które już są w budowie. Powstaną nowe projekty, ale ze względu na rosnącą konkurencję nowoczesnych centrów handlowych budowanych w zgodzie z najnowszymi standardami, duża część starszych obiektów też będzie musiała przejść znaczące zmiany w najbliższej przyszłości.
Agata Czarnecka, Zastępca Dyrektora, Dział Doradztwa i Analiz Rynkowych, CBRE
Warszawa pozostaje największym rynkiem handlowym w Polsce z najlepszej jakości i najbardziej znanymi centrami handlowymi. W 2016 roku całkowita podaż w Warszawie wzrosła do 1,49 mln mkw. Nowe projekty, które pojawiły się w warszawskiej aglomeracji to Galeria Wołomin, Galeria Legionowo oraz rozbudowa Atrium Promenady. W stolicy są jeszcze miejsca, w których mogłyby powstać nowe inwestycje handlowe, jednakże największy potencjał upatrujemy w rozwoju rynku ulic handlowych, na których planowane jest kilka nowych projektów i gdzie wielu najemców jest zainteresowanych otwarciem swoich flagowych sklepów.
Magdalena Frątczak, Senior Director, Dział Powierzchni Handlowych, CBRE