Szybki rozwój e-commerce, z którym mamy do czynienia od początku pandemii, nie omija zakupów spożywczych. Już 13% Polaków przyznaje, że obecnie częściej niż przed pojawieniem się Covid-19 robi zakupy jedzenia online, a 5% w pandemii zaczęło zamawiać produkty spożywcze przez internet – wynika z najnowszego badania CBRE. Zmiana nawyków zakupowych wpływa na sektor magazynowy. W 2020 roku odnotowano wzrost udziału branży spożywczej w całkowitym popycie na magazyny do 9%, podczas gdy w poprzednich latach było to 4-5%. Większym zainteresowaniem cieszą się magazyny z chłodniami.
Wzrost zainteresowania zakupami produktów spożywczych przez internet to dopiero początek dużych zmian, z którymi mamy do czynienia. Segment w ostatnich miesiącach bardzo się rozwinął, ale wciąż m.in. brakuje firm wyspecjalizowanych w dostawach żywności. Specjalizacji wymaga przede wszystkim dostarczanie do klientów świeżych produktów, czyli warzyw, owoców oraz mrożonek. Niezbędne jest również zaspokojenie popytu na magazyny z powierzchniami chłodniczymi, co obecnie sprawia pewne trudności. Po pierwsze, koszt budowy i eksploatacji chłodni może być wygórowany, zwłaszcza dla niedoświadczonych deweloperów i wykonawców. Po drugie, liczba wykwalifikowanych deweloperów i wykonawców magazynów chłodniczych jest ograniczona, a przekształcenie standardowych obiektów w chłodnie trudne i kosztowne. Po trzecie, budowa tego typu magazynu ze względu na koszty zazwyczaj musi być wcześniej zabezpieczona umową najmu
Beata Hryniewska, Szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE
Stacjonarne sklepy wciąż dominują
Rynek spożywczy rozwija magazyny
Wzrost popytu generowanego przez sieci spożywcze na rynku magazynowym charakteryzuje się większą dynamiką niż popytu całkowitego. Całkowity popyt na magazyny w 2020 roku zwiększył się o 21% rok do roku, natomiast zapotrzebowanie ze strony rynku żywności urosło aż o 124%. Ta tendencja będzie utrzymywać się w kolejnych miesiącach
Beata Hryniewska