3 na 4 Polaków kupiło przynajmniej raz prezent świąteczny przez Internet, a 66 proc. planuje taki zakup w tym roku. Zaufania do sklepów internetowych nie zakłóca nawet to, że co piątemu klientowi prezenty świąteczne nie dotarły na czas. W tym roku tylko co dziesiąty Polak obawia się, że będą opóźnienia w dostawach zakupów – wynika z badania zleconego przez CBRE. Eksperci firmy wskazują, że światowe problemy z łańcuchem dostaw nie wpłynęły na nastroje konsumentów, co oznacza, że firmy dobrze zabezpieczyły swoje zapasy w magazynach.
Święta to naturalnie moment wzmożonego ruchu w sklepach, a co się z tym wiąże również w logistyce. W związku z tym, że świat zmaga się z pandemią, o dostawy produktów firmy zaczęły się martwić z wyprzedzeniem. W większości udało się zabezpieczyć magazyny, a przynajmniej wierzą w to klienci. Na pewno większość z nas słyszała o występujących w ostatnich kilkunastu miesiącach zakłóceniach w globalnych łańcuchach dostaw, ale to nie wpłynęło na nasze obawy o możliwe braki i opóźnienia w sklepach
Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE
Nie boimy się kupować w Internecie
To tym ciekawsze, że zakupy prezentów świątecznych raczej odkładamy na ostatnią chwilę i nie kwapimy się do kupowania ich z wyprzedzeniem. 61 proc. zapytanych w połowie listopada nie miało kupionego ani jednego prezentu świątecznego. Co równie istotne, z Internetu jako głównego źródła świątecznych zakupów w jeszcze większym stopniu niż w największych miastach korzystają mieszkańcy wsi. Z pewnością wpływa na to zarówno większa odległość od galerii i centrów handlowych, jak i rosnąca łatwość dostaw do domu w kanale e-commerce, umożliwiona m.in. przez stale rosnącą sieć automatów paczkowych
Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE
Na zakupy poświęcamy nawet do 4 godzin
Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w terminie 19-22 listopada 2021 roku na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.