Rekord zachorowań na koronawirusa powoduje, że pracownicy wracają na home office. I wcale się z tego nie cieszą. Już 4 na 10 pracowników przyznaje, że praca zdalna męczy dużo bardziej niż biurowa, a 37% narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – wynika z raportu CBRE „Praca z domu czy z biura?”. Jednak doświadczenia z dwóch lat życia z COVID-19 pomagają w pracy w trybie home office. Co drugi pracownik jest bardziej samodzielny i ma większą kontrolę nad organizacją pracy.
Pandemia dotknęła wszystkich sfer życia organizacji: kultury, procesów, wartości, wzorów komunikacji i priorytetów. Nadal jesteśmy w procesie zmian, uczymy się elastyczności i na nowo układamy zawodową codzienność. Finalny kształt będzie różny dla każdej organizacji i zależny w dużej mierze od liderów. To, na czym się skoncentrują, którym obszarom nadadzą priorytet, jakie będą ich postawy nakreśli kształt przyszłych środowisk pracy. Wiemy już, że nasza przyszłość to różnie interpretowany model hybrydowy, który czerpie to co najlepsze, z potencjału dwóch światów: biura i strefy zdalnej. Teraz, ze względu na rozwój pandemii, ponownie przechodzimy na „home office”. Na tym etapie warto zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zastanowić się co działa, a co wymaga korekty i usprawnień
Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE
Praca zdalna – hit czy kit?
Słaba infrastruktura wyzwaniem pracy zdalnej
Mimo obecnej sytuacji, nie ma wątpliwości, że biura są nam nadal potrzebne. Warto wykorzystać czas transformacji na przemyślenie aktualnej strategii środowiska pracy: co faktycznie przyciąga pracowników do organizacji, dlaczego chcą lub nie przychodzić do biura, oraz co powinniśmy zmienić, aby ich do tego zachęcić. W wielu przypadkach pandemia wzmocniła lub zmieniła hierarchię priorytetów. Rośnie waga zdrowej kultury, w której ludzie wierzą w wartości organizacji, są odpowiednio wynagradzani i mają możliwości rozwoju. Oznacza to też tworzenie zdrowego, zrównoważonego środowiska pracy, w którym można wydajnie i wygodnie współpracować, łącząc pracę w biurze z pracą w domu. Dziś, w różnie interpretowanym elastycznym modelu pracy, biuro powinno stanowić nie tylko przestrzeń funkcjonalną, ale być miejscem tworzenia społeczności, integracji i wzmacniania relacji. Najważniejszą kwestią jest świadomość zmian oraz gotowość do ich wdrożenia
Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE