Rynek handlowy wraca do formy po pandemicznych ograniczeniach. W 2021 roku przybyło 300 tys. mkw. powierzchni handlowej, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z raportu CBRE. Odwiedzalność sklepów rosła, a na rynku pojawiło się 11 nowych międzynarodowych marek. Utrzymywała się popularność parków handlowych, które rosły szczególnie w małych ośrodkach miejskich. Eksperci CBRE wskazują, że do końca 2022 roku może przybyć 300 tys. mkw. nowej przestrzeni, a rynek będzie rozwijał się w kierunku funkcji uzupełniających dla projektów mieszkalnych i obiektów wielofunkcyjnych.
Za nami kolejny rok pełen wyzwań dla rynku handlowego. Podobnie jak w 2020 roku funkcjonowanie części obiektów było ograniczone przez 2,5 miesiąca. Jednak negatywny wpływ obostrzeń okazał się mniejszy. Odwiedzalność wzrosła, w najlepszych miesiącach zbliżając się nawet do poziomów sprzed Covid-19. Zwiększały się również obroty sklepów. Podczas gdy w 2020 spadek rok do roku wyniósł 30 proc., to w minionym roku był mniejszy jedynie o 16 proc. względem 2019 roku. Klienci wciąż rzadziej niż przed pandemią odwiedzali centra handlowe, ale robili większe zakupy podczas jednej wizyty. W tym roku częstotliwość wizyt w sklepach wciąż będzie skorelowana z zachorowalnością na koronawirusa, ale sprzedaż detaliczna będzie rosła, zarówno w kanale e-commerce jak i stacjonarnym
Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE