Lokalizacja i koszty najmu magazynu pozostają kluczowe dla najemców, ale do głosu dochodzą też inne kwestie. Budynek powinien być odpowiednio zaprojektowany i wyposażony w nowoczesne technologie, na co zwraca uwagę niemal 80 proc. najemców – wynika z raportu CBRE „European Logistics Occupier Survey 2022”. Technologia idzie w parze z ekologią. Im lepiej zaprojektowany budynek, tym większa szansa, że spełnia zasady ESG i posiada odpowiednie certyfikaty. Ten element zyskuje na znaczeniu. Firmy mające kryteria zrównoważonego rozwoju w strategii są w stanie dopłacić od 1 do 10 proc. kosztów wynajmu za „zielony” magazyn.
W Polsce buduje się aktualnie 4,5 mln mkw. magazynów, ale to i tak za mało, żeby zaspokoić całościowy popyt na tego typu przestrzenie. Boom na rynku sprawia, że najemcy biorą to, co jest dostępne. Kryteria wyboru pozostają jednak niezmienne. Na pierwszym miejscu jest lokalizacja i koszty. Dopiero na kolejnych do głosu dochodzą kwestie dodatkowe, wśród których wybija się technologia i ekologia. Te dwa obszary są niezwykle istotne dla najemców, zwłaszcza, że do dbania o środowisko skłania coraz więcej dyrektyw na poziomie unijnym oraz wewnętrzne wytyczne w wielu firmach. A technologia staje się niezbędna w dobie skokowego rozwoju e-commerce, zwiększaniu produkcji i konieczności obsługi rosnącej liczby zamówień przy jednoczesnym braku siły roboczej
Beata Hryniewska, Szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE
Design budynku przybiera na znaczeniu
ESG w modzie
Magazyn dostosowany do zasad zrównoważonego rozwoju przynosi korzyści zarówno właścicielom jak i najemcom. Takie budynki są więcej warte i bardziej konkurencyjne, a najemcy doceniają nowoczesność i optymalizację kosztów eksploatacyjnych. Ten trend, mimo że nadal traktowany z mniejszym priorytetem niż lokalizacja czy koszty najmu, nabiera na znaczeniu i to się raczej nie zmieni, zwłaszcza, że świadomość ludzi w zakresie ekologii rośnie
Beata Hryniewska z CBRE
Metodologia: badanie przeprowadzono w okresie styczeń-marzec 2022. Wzięło w nim udział 100 respondentów – ekspertów branży magazynowej w konkretnej firmie. Każde przedsiębiorstwo posiadało przestrzeń magazynową w co najmniej 4-5 krajach europejskich. 22 proc. respondentów posiadało przestrzeń magazynową w Polsce.