Sklepy online robią wszystko, żeby zwiększyć komfort klientów. Zwłaszcza w Black Friday. Dlatego oferują coraz więcej możliwości zwrotu produktów w formule omnichannel, czyli łączenia handlu stacjonarnego z internetowym. Ulubioną opcją klientów jest automat paczkowy, który wybiera 63 proc. osób – wynika z badania CBRE. Drugie miejsce zajmuje kurier z odbiorem we wskazanym miejscu, czego zwolennikiem jest jedna piąta Polaków. Na zwrot w sklepie stacjonarnym decyduje się 5 proc. wszystkich zapytanych, choć wśród najmłodszych już 13 proc. wskazuje taki sposób jako ulubiony. Zdaniem ekspertów CBRE płynne przechodzenie między handlem offline i online to trend, który będzie szybko się rozwijał.
Wygoda zakupów, a także zwrotów produktów, które nam nie pasują, jest szczególnie istotna przy okazjach takich jak Black Friday czy Cyber Monday, kiedy rośnie skłonność do impulsywnych wyborów. Sprzedawcy cały czas intensywnie pracują nad integracją kanałów stacjonarnego i online, by przechodzenie z jednego do drugiego było jak najbardziej płynne i niemal niezauważalne dla konsumenta. Stąd tak szybki rozwój różnorodnych sposobów zwrotu, z którymi mamy obecnie do czynienia. Ma to wiele konsekwencji, związanych m.in. z rozwojem magazynów ostatniej mili, zatrudnieniem dodatkowych pracowników, automatyzacją procesów, czy integracją platform sklepów internetowych z systemami firm kurierskich
Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE
Duży wybór opcji zwrotu
W przypadku łączenia sprzedaży internetowej i stacjonarnej ważne jest zadbanie o spójność i wzajemne wsparcie obu kanałów. Chodzi na przykład o taki sam okres możliwości zwrotu produktów w sieci i w sklepie czy spójną politykę cenową. To tym istotniejsze, że jak pokazują analizy klient, który dokonał zakupu online, a zwraca produkt w sklepie stacjonarnym ma duże szanse na zakupienie czegoś dodatkowego. To prosty mechanizm, jedna rzecz nam nie pasuje, ale jak już jesteśmy na miejscu to przejrzymy inne dostępne opcje i często na którąś z nich się zdecydujemy. Widać zatem, że te synergie się po prostu opłacają
Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE