W Polsce po trzecim kwartale 2022 r. znajduje się ponad 27 mln mkw. powierzchni przemysłowo-logistycznych. To o 19 proc. więcej w porównaniu rok do roku. Aż siedem regionów ma aktualnie ponad 1 mln mkw. tego typu przestrzeni. Logistyka nie zwalnia i ma apetyt na więcej. Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, 58 proc. przedstawicieli sektora spodziewa się wzrostu obrotów, taki sam odsetek planuje zatrudniać – wynika z raportu CBRE i Panattoni „Confidence Index 2022”. Wyzwaniem będzie spadająca dostępność powierzchni, bo choć słabnie zainteresowanie e-commerce magazynami, widać boom w produkcji.
W otoczeniu rosnących wyzwań gospodarczych, wśród których najważniejsze to inflacja, wyższe koszty prowadzenia działalności czy spadająca liczba zamówień, sektor logistyki pozostaje silny i nastawiony na dynamiczny rozwój. Większość przedstawicieli tej branży zakłada wzrost obrotów, a co się z tym wiąże również wzrost zatrudnienia. To aktualnie dosyć wyjątkowe, bo większość sektorów włącza tryb przetrwania, co oznacza, że nastawiają się na utrzymanie aktualnej sytuacji, zarówno w zakresie obrotów, jak i zatrudnienia. To dowód, że rozpęd, którego sektor przemysłowo-logistyczny nabrał w pandemii, utrzymuje się i na razie to nie ulegnie zmianie
Anna Bielacka, starsza konsultantka w dziale doradztwa i badań w CBRE
Coraz więcej magazynów, ale przyrost hamuje
Powierzchnia w budowie może w przyszłości obniżać się ze względu na to, że banki finansujące inwestycje oczekują wyższego poziomu zabezpieczenia najmu niż do tej pory. Trzeci kwartał był pierwszym od półtora roku, kiedy rozpoczęto mniej niż 1 mln nowych budów. To wpłynie na dostępność, co będzie problemem dla wielu sektorów. Co prawda branża e-commerce jest teraz mniej niż w pandemii zainteresowana powierzchniami przemysłowo-logistycznymi, ale to miejsce wypełnia produkcja, która staje się coraz istotniejszym komponentem popytu. Ich umowy stanowią już 18 proc. wszystkich
Anna Bielacka z CBRE
Logistyka wrzuca wyższy bieg…
Prognozy wzrostu w branży logistycznej oraz duży popyt wśród operatorów na powierzchnię przemysłową potwierdzają, że w czasach pełnych wyzwań, w obliczu zrywających się łańcuchów dostaw, posiadanie odpowiedniej bazy logistyczno-magazynowej jest elementem kluczowym dla zapewnienia ciągłości biznesu. Dodatkowo Polska dzięki strategicznej lokalizacji w centrum Europy staje się idealnym miejscem do prowadzenia działań obsługujących cały kontynent. Dobrze rozwinięta infrastruktura, dostęp do atrakcyjnych lokalizacji i wciąż niższe koszty operacyjne niż na zachodzie, przyciągają firmy zarówno o lokalnym, regionalnym, jak i globalnym zasięgu
Marek Dobrzycki, Managing Director z firmy Panattoni