Rynek handlowy ma za sobą dobre otwarcie roku. W pierwszych trzech miesiącach br. przybyło 107,4 tys. mkw. powierzchni zakupowej w postaci 12 obiektów. Są to głównie parki handlowe o powierzchni do 10 tys. mkw., choć nie zabrakło większych projektów – wynika z najnowszego raportu CBRE. Wśród najemców najszybciej przybywa dyskontów niespożywczych. Rozwijają się także obiekty wielofunkcyjne, tworzące miejsca spotkań, w których zakupy są jedną z funkcjonalności. W budowie pozostaje 362,3 tys. mkw. przestrzeni handlowej, która zasili głównie mniejsze miejscowości
Ceny rosną, co powoduje, że sprzedaż detaliczna według GUS w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. spadła o 1,9 proc. w porównaniu rocznym. Mimo to rynek handlowy w kraju nie przestaje się rozwijać. Uwaga deweloperów w dalszym ciągu koncentruje się na parkach handlowych w mniejszych miastach, w których w I kwartale br. zbudowano dwie trzecie całej nowej powierzchni. Jednocześnie rozwija się segment obiektów wielofunkcyjnych, w których zakupy pełnią rolę uzupełniającą, wpisujących się w koncepcję 15-minutowego miasta. Trendem jest łączenie historycznej, zrewitalizowanej przestrzeni z nową tkanką miejską, czego przykładem jest odnowienie Ogrodów Ulricha w pobliżu Wola Parku. W ramach zrównoważonego rozwoju, budynki handlowe coraz częściej są dopasowane do życia lokalnej społeczności i odbywają się tam działania na rzecz osób potrzebujących i środowiska
Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE
Coraz więcej parków
Rozwój oferty w parkach handlowych o dyskontową spożywczą i niespożywczą sprawia, że realizowanie różnych potrzeb w jednym miejscu staje się jeszcze łatwiejsze dla konsumentów. Ułatwia to też oszczędne zakupy. To dobry kierunek rozwoju na najbliższe miesiące, biorąc pod uwagę, że wyzwaniami, które stoją przed rynkiem handlowym są przede wszystkim wysoka inflacja, rosnące ceny energii, spadek siły nabywczej i pogorszenie nastrojów konsumentów
Magdalena Frątczak z CBRE