Co trzecia firma z sektora logistycznego i handlu detalicznego, która postawiła na technologię, zaobserwowała zwiększoną wydajność. Podobnie zwracają się inwestycje w ESG, które pozytywnie wpływają na reputację firmy oraz środowisko, pozwalają też przyciągnąć nowych klientów – wynika z najnowszej edycji raportu Confidence Index przygotowanego przez CBRE oraz Panattoni. Słabnie natomiast entuzjazm firm logistycznych i handlu detalicznego dotyczący e-commerce. Polska pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak tempo wzrostu handlu elektronicznego spowodowane pandemią w ostatnich dwóch latach spadło.
Inwestycje w technologie się zwracają
ESG poprawia reputację i biznesowe sumienie
Zrównoważony rozwój to nie tylko inwestycja w przyszłość. Nasze badanie pokazuje, że przynosi on realne korzyści już teraz. Firmy, które postawiły na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, już dostrzegają bezpośrednie odzwierciedlenie tej decyzji w swoim biznesie. ESG wzmacnia reputację, przyciąga nowych klientów i pomaga spełniać coraz to nowe wymogi regulacyjne. To pokazuje, że świadomość ESG w biznesie nie jest tylko modnym hasłem, ale kluczowym elementem strategii, która przekłada się na efekty biznesowe. Oznacza to, że zrównoważony rozwój i biznes mogą, i powinny, iść ręka w rękę
Emilia Dębowska, Sustainability Director, Panattoni
Ostrożny entuzjazm w stronę e-commerce
Trzeba jasno powiedzieć, że rozwój handlu elektronicznego w Polsce nadal postępuje, a nasz kraj pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w pozytywnych opiniach naszych respondentów na temat wyników rynku, zapytanych o przewidywany wzrost handlu elektronicznego rok do roku. Jednak w tegorocznej edycji badani nie są już tak optymistyczni co do tempa wzrostu handlu elektronicznego jak poprzednio. Głównie dlatego, że znaczne ożywienie handlu elektronicznego spowodowane pandemią spowolniło w ciągu ostatnich dwóch lat. Ponadto wciąż aktualne pozostają wyzwania, z którymi muszą mierzyć się wszyscy przedsiębiorcy, takie jak niepewność gospodarcza czy wysoka inflacja
Anna Bielacka, senior consultant w dziale badań i analiz w CBRE