Wprowadzanie w życie zrównoważonego rozwoju stanowi priorytet dla 73 proc. firm, wynika z badania CBRE „Organizacja ESG. Czy jesteśmy w Polsce gotowi na strategie zrównoważonego rozwoju?”. Związane z tym działania realizowane w organizacjach to przede wszystkim przestrzeganie zasad compliance, wspieranie dobrostanu i zarządzanie odpadami, a zaangażowane w nie są głównie zarząd, dział marketingu i PR oraz dział zakupów. Mały udział mają HR i finanse. Zdaniem ekspertów CBRE może to oznaczać, że aspekt społeczny, taki jak wspieranie różnorodności czy wyrównywanie szans w miejscu pracy, jest zaniedbywany.
Firmy, w których wdrażana jest strategia ESG, deklarują przykładanie podobnej wagi do każdego z jej aspektów, a więc środowiskowego, społecznego i zasad zarządzania. I faktycznie zdecydowana większość z nich podejmuje konkretne działania we wszystkich obszarach. Jak wynika z naszego badania, 86 proc. zmniejsza produkcję odpadów poprzez segregację i recycling, 85 proc. dba o dobrostan, a 83 proc. przestrzega polityki compliance. Jednak nie jest to wystarczające. Cele ESG powinny być nie tylko zintegrowane z biznesowymi, ale także dotyczyć niemal każdego działu w organizacji. W tym kontekście niepokojący jest mały udział działów HR i finansów, z których tylko jedna trzecia jest zaangażowana w te procesy. Może to wskazywać, że aspekt społeczny, dotyczący sfery kulturowej organizacji, a w praktyce budowy kultury współodpowiedzialności za rezultaty strategii zrównoważonego rozwoju, jest albo zaniedbywany, albo wciąż nie jest kojarzony z ESG
Małgorzata Niewińska, Dyrektor, Head of Corporate Consulting, CBRE
ESG do budowania reputacji
Jak wynika z naszego badania, stopień zaangażowania w strategię zrównoważonego rozwoju w firmie wyraźnie zależy od wieku i stanowiska. Osoby starsze, na stanowiskach zarządczych, częściej zajmują się kwestiami ESG. Tymczasem wykluczanie młodszych pracowników na niższych stanowiskach nie sprzyja budowaniu kultury współodpowiedzialności i realizacji tych celów w sposób przyszłościowy i długofalowy
Małgorzata Niewińska z CBRE