Rozwój rynku handlowego w Polsce koncentruje się w małych miastach. W budowie znajduje się 599,5 tys. mkw. powierzchni, z której ponad połowa zasili najmniejsze miejscowości – wynika z danych CBRE. Od początku 2025 r. przybyły 23 obiekty handlowe, a 14 rozbudowano. Wśród projektów oddanych do użytku dominują parki, ale po raz pierwszy od 2019 roku otwarty został outlet. Rozwojowi rynku sprzyja niższa inflacja i coraz wyższa sprzedaż detaliczna. W I połowie br. do Polski weszły kolejne międzynarodowe marki, m.in. Armagan Toys i Omnichise z Turcji, Guess Jeans z USA, Join UP! z Ukrainy oraz Bottlery z Litwy.
Aktywność deweloperska na rynku handlowym koncentruje się przede wszystkim wokół parków, zarówno obiektów typu „convenience”, jak i większych, przekraczających 10 tys. mkw. Widać również wyraźne przesunięcie zainteresowania deweloperów w kierunku małych miast, co stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich latach. Obecnie podaż powierzchni handlowej w małych miastach, w których mieszka mniej niż 10 tys. osób, szacuje się już na 30 proc. całej znajdującej się na polskim rynku
Monika Kulawińska, dyrektorka w dziale Capital Markets, Head of Retail Sector, CBRE
Dobre perspektywy dla rynku
Firmy cały czas rozwijają strategię omnichannel, a więc jednoczesną sprzedaż online i stacjonarną. Obserwujemy także odrodzenie ulic handlowych. Więcej marek jest skłonnych otwierać przy nich swoje sklepy, co jest związane ze zmianą przyzwyczajeń konsumentów
Monika Kulawińska, CBRE