Choć świąteczna oferta w sklepach pojawia się już w listopadzie, to na zakup bożonarodzeniowych prezentów wcale nie potrzebujemy tak dużo czasu. 7 na 10 osób podarunki dla najbliższych kupuje w mniej niż 4 godziny – wynika z badania CBRE. Trzy czwarte Polaków zamawia je przez internet, a odbiera najczęściej z automatu paczkowego. Jedynie co czwarta osoba decyduje się na dostawę przez kuriera. Popularne są również zakupy w centrach i parkach handlowych, do których po prezenty wybiera się 63 proc. z nas. Głównym kryterium wyboru świątecznych niespodzianek jest radość osoby obdarowywanej, na kolejnych miejscach znajdują się cena i praktyczność.
Wyniki naszego tegorocznego badania pokazują, że Polacy pokochali automaty paczkowe. Aż 70 proc. osób kupujących prezenty przez internet wybiera taką formę dostawy. Jest to najczęściej wybierana opcja dostawy dla wszystkich ankietowanych grup, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania. Jedynie 3 proc. kupujących online więcej niż raz zdarzyło się, że prezenty nie dotarły na czas, a 16 proc. ma takie jednorazowe doświadczenie. Świadczy to o tym, że logistyka e-commerce coraz lepiej odpowiada potrzebom zarówno sprzedających w internecie, jak i konsumentów. Biorąc pod uwagę, że większość z nas zaczyna gromadzić podarki na 2-3 tygodnie przed świętami, to szybkość i jakość internetowych dostaw ma szczególne znaczenie
Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE
Po prezenty do sieci i galerii
Szukamy tego, co sprawi radość
W tym roku prawie połowa badanych, a więc 46 proc., przeznaczy na prezent świąteczny dla jednej osoby od 51 do 100 zł. Udział osób planujących wydatki w tej kwocie zwiększył się odpowiednio o 11 i 3 pp. w porównaniu z badaniami przeprowadzonymi w latach 2019 i 2021, kosztem grup osób planujących zarówno najtańsze, jak i najdroższe prezenty
Agata Czarnecka, szefowa działu badań i analiz w CBRE