Rozwój rynku handlowego w kraju opiera się przede wszystkim na parkach handlowych. Wśród 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej oddanej do użytku w I połowie 2024 roku 91 proc. stanowiły parki – wynika z najnowszego raportu CBRE. Od początku roku w Polsce pojawiły się 23 nowe obiekty zakupowe, w tym 21 parków handlowych. Oprócz tego rozbudowanych zostało 9 obiektów. Zainteresowanie deweloperów przesuwa się w kierunku małych miast. Wśród całej powierzchni handlowej w Polsce już 27 proc. znajduje się w niewielkich miejscowościach.
Warunki do rozwoju sektora handlowego są coraz lepsze. Inflacja spadła z 3,7 proc. w styczniu bieżącego roku do 2,6 proc. w czerwcu, a sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie 2024 roku urosła o 4,9 proc. w ujęciu rocznym. Obserwujemy dużą aktywność deweloperską wśród parków handlowych o powierzchni nieprzekraczającej 10 tys. mkw., a także wśród obiektów „convenience”, czyli dostosowanych do wygodnych zakupów, z bezpośrednim wejściem z ulicy. Inwestorzy koncentrują się na małych miastach, liczących do 100 tys. mieszkańców. Powierzchnia handlowa w takich miejscowościach rośnie najszybciej. Sporo dzieje się także w obszarze dużych centrów handlowych, gdzie widzimy coraz więcej rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów
Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE