W 2024 roku mieliśmy do czynienia z najwyższą od 9 lat aktywnością inwestorów na rynku handlowym. Do użytku oddano 73 nowe obiekty, a 23 zostały rozbudowane - wynika z raportu CBRE „Poland Real Estate Market Outlook 2025”. W sumie w ciągu roku przybyło 610,2 tys. mkw. powierzchni handlowej. Zdecydowaną większość nowych inwestycji stanowiły parki handlowe. Coraz więcej najemców dostrzega ich potencjał, w związku z tym oferta staje się coraz bardziej zróżnicowana. Rośnie konkurencja w sektorach odzieżowym oraz restauracji i kawiarni, a największy potencjał wzrostu mają usługi, a także branża zdrowia i urody.
W sumie w minionym roku na rynku handlowym zrealizowano 96 projektów inwestycyjnych. Większość dotyczyła parków handlowych. Do użytku oddano 71 takich obiektów, a 21 rozbudowano. Pozostałe to trzy centra handlowe i jedno centrum wyprzedażowe. Parki stają się najpopularniejszym formatem wśród inwestorów, a sprzyja im m.in. krótki czas budowy
Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE
Zakupy w małych miejscowościach
Coraz więcej firm dostrzega potencjał parków handlowych, dlatego ich oferta staje się bardziej różnorodna. O uwagę konsumentów rywalizują przede wszystkim najemcy z sektorów takich jak odzież, restauracje i kawiarnie. W efekcie w minionym roku mieliśmy do czynienia z wysoką liczbą zarówno zamknięć, jak i otwarć lokali z tych branż w obiektach handlowych. Spory potencjał do wzrostu mają za to usługi oraz firmy zajmujące się zdrowiem i urodą. Dla właścicieli nieruchomości handlowych kluczowe jest monitorowanie zachowań konsumentów oraz dostosowanie do nich strategii wyboru najemców
Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE