Z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019” wynika, że aż 70% przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych 3 lat inwestować więcej w technologie w biurach. To wzrost o 8 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Dodatkowo, aż 83% firm spodziewa się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji i robotyzacji w miejscach pracy. Eksperci CBRE zwracają uwagę, że nowe rozwiązania będą coraz bardziej dopasowane do potrzeb pracowników. Automatyczne sensory w biurach zostaną zastąpione aplikacjami do nawigacji przez użytkowników, a zarządzanie budynkiem będzie opierało się na zgłaszanych przez nich potrzebach.
Do najważniejszych elementów, których personalizację w biurze będą zapewniały nowe technologie, należą m.in. temperatura, rodzaj oświetlenia – jego moc i kolor. Oprócz tego firmy mogą udostępniać możliwość decyzji o swoim stanowisku pracy, np. część osób lubi przez jakiś czas pracować na stojąco, co oczywiście wymaga odpowiednich mebli. Personalizacja obejmuje także dostęp do różnych kanałów komunikacji, usług, udogodnień, lokalizacji, np. bliskości znajomych osób. Jednym z ciekawszych wartości dodanych zapewnianych przez technologie jest tzw. wayfinding, czyli możliwość znajdowania dostępnych sal spotkań lub usług
Mikołaj Sznajder, dyrektor działu powierzchni biurowych w CBRE
Decydenci lubią elastyczność
Nie finanse spędzają sen z powiek przedsiębiorcom
Przełomowe technologie, niepewność ekonomiczna i wzrost kosztów to nadal kluczowe wyzwania dla pracodawców. Natomiast ponad jedna trzecia firm postrzega niedobory siły roboczej i umiejętności jako kluczowe wyzwanie strategiczne, co podwaja ubiegłoroczny wynik. Chodzi szczególnie o osoby wykwalifikowane, mające konkretne, niezbędne przedsiębiorstwom umiejętności. Między innymi dlatego pracodawcy coraz bardziej kierują swoją uwagę na nowe technologie, które pozwalają się wyróżnić na rynku pracy oraz sztuczną inteligencję
Mikołaj Sznajder z CBRE