Nawet co drugi Polak, przynajmniej raz w roku, decyduje się na weekendowy pobyt w hotelu w naszym kraju. Najczęściej za jedną noc płacimy od 100 do 200 zł i to właśnie cena jest najważniejszym kryterium wyboru obiektu noclegowego. Na kolejnych miejscach znajduje się dogodna lokalizacja, standard i jedzenie. Tylko jedna piąta Polaków przy wyborze hotelu bierze pod uwagę usługi jak siłownia czy SPA – wynika z badania zleconego przez CBRE. Eksperci firmy wskazują, że w Polsce powstaje coraz więcej hoteli międzynarodowych sieci, głównie trzy- i czterogwiazdkowych, co jest adekwatne do potrzeb naszego rynku. Obiekty te oferują ujednolicone standardy, przy często bardzo atrakcyjnej cenie.
Rynek hotelowy w Polsce szybko się rozwija, zarówno pod kątem popytu na miejsca noclegowe, jak i podaży pokoi. Hotele cieszą się coraz większą popularnością wśród krajowych turystów, których przyjazdy osiągają rekordowe poziomy. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że Polacy szukają głównie obiektów 3- lub 4-gwiazdkowych w cenie najlepiej do 200 zł za noc. Dodatkowo, powstające lub już istniejące międzynarodowe marki hoteli, przyciągają więcej turystów zagranicznych, którzy mogą być przywiązani do określonych standardów. A w globalnych sieciach hotelowych mamy gwarancję, że otrzymamy mniej więcej taki sam poziom obsługi w dowolnym miejscu
Agnieszka Topczewska, starszy konsultant w dziale hotelowym w CBRE
Z badania CBRE wynika, że trzy czwarte Polaków zdecydowało się na pobyt w hotelu w 2019 roku w związku z wypoczynkiem lub wyjazdem na weekend. Najważniejszym kryterium wyboru dla aż 76% krajowych turystów była cena. Niemal połowa respondentów płaciła średnio 100-200 zł za noc, mniej niż 100 zł zadeklarowało 27% osób, a jedna piąta – od 200 do 300 zł. Na wyższe kwoty, przekraczające 300 zł za noc pozwalało sobie jedynie 5% zapytanych. Na drugim miejscu ważnych kryteriów przy wyborze hotelu znalazła się lokalizacja, którą wskazało 69% Polaków. Podium zamyka standard obiektu, ważny dla 49% osób, choć warto tutaj zwrócić uwagę, że zauważalnie większe znaczenie miał on dla kobiet niż dla mężczyzn. Tuż za podium znalazło się jedzenie, które jest kluczowym kryterium dla 41% zapytanych. Co ciekawe, najważniejsze jest dla najmłodszych osób, w wieku od 18 do 24 roku życia – w tej grupie wyniki sięgnęły 53%, a najmniej ważne dla osób w wieku powyżej 55 lat. Większość Polaków nie ma wygórowanych oczekiwań w zakresie usług oferowanych w hotelu – na obsługę zwraca uwagę jedna czwarta z nas (24%), SPA i siłowni poszukuje tylko 19% osób.
Już 4 na 10 Polaków zapytanych o najczęściej wybierany standard hotelu wskazuje na obiekty trzygwiazdkowe, 27% decyduje się na cztery gwiazdki, a w najbardziej luksusowych obiektach o najwyższej liczbie pięciu gwiazdek, spędzało weekendy tylko 6% Polaków. Eksperci CBRE, wskazują, że teraz w Polsce powstaje najwięcej obiektów właśnie trzy- i czterogwiazdkowych, co z punktu widzenia zapotrzebowania na rynku i preferencji gości jest dobrą strategią.