Świadomość kryzysu klimatycznego i potrzeby działań, które ograniczą jego skutki, jest już powszechna na rynku nieruchomości. Przedstawiciele logistyki inwestują w zrównoważone rozwiązania nie tylko ze względu na wymogi prawne, ale także formalne i nieformalne ze strony klientów, dostawców i usługodawców. W raporcie „Green Logistics”, CBRE i DHL Supply Chain wskazują na pięć filarów wdrażania ESG, w których kluczową rolę pełnią zarządcy i pracownicy magazynów. Są to efektywność energetyczna, gospodarka wodna i odpadami, transport, ochrona zieleni i edukacja pracowników.
Zespół zarządcy nieruchomości ma bezpośredni wpływ na wdrażanie, realizację oraz wybór strategii ESG dla budynków magazynowych. Odpowiada za codzienne działania takie jak wdrażanie energooszczędnych systemów, praktyk redukcji odpadów i korzystania ze zrównoważonych materiałów w eksploatacji budynku. Zarządca może też wspierać właściciela w podejmowaniu decyzji we wszystkich zakresach, od korzystania z odnawialnych źródeł energii i efektywnego zarządzania zużyciem wody po analizy opłacalności instalacji fotowoltaicznych oraz wspieranie bioróżnorodności wokół budynku poprzez właściwe rekomendacje i budowę budżetu CAPEX. Nie należy zapominać, iż ważną częścią przejrzystych raportów ESG są dane zbierane przez zarządców, a ich zaangażowanie wspiera relacje ze społecznościami lokalnymi i najemcami poprzez budowanie zaufania i współodpowiedzialności
Aneta Rogowicz-Gała, Head of Industrial Property Management w CBRE
Filar 1. Efektywność energetyczna
Filar 2. Gospodarka wodna i odpadami
Filar 3. Transport
Coraz więcej firm z sektora TSL, a także usług kurierskich i pocztowych, testuje i wprowadza do swojej floty pojazdy nisko i zeroemisyjne. Głównym argumentem za tym jest chęć obniżenia śladu węglowego swoich firm. Na dziś najlepiej rokujące technologie nisko i zeroemisyjne to te, które są już teraz dostępne na rynku - jak bateryjne napędy elektryczne, łatwe w zastosowaniu na krótszych odległościach. Jako rozwiązania pomostowe przed szerszym zastosowaniem pojazdów elektrycznych bateryjnych oraz zasilanych wodorem, świetnie sprawdza się nowoczesne biopaliwo HVO, zwane odnawialnym dieslem, a także biogazy takie jak Bio-CNG do średnich odległości, czy Bio-LNG do dużych przebiegów, ale pod warunkiem znacznie szerszej dostępności tych paliw na rynku polskim
Piotr Szarek, EMEA Transport Decarbonization Lead &Environment Sustainability Manager CEE, DHL Supply Chain