Aż 2 na 3 Polaków odwiedza centra handlowe co najmniej kilka razy w miesiącu. Coraz częściej to nie tylko miejsce zakupów, ale destynacja sama w sobie. Oprócz sklepów, ludzi przyciągają restauracje i coraz atrakcyjniejsza oferta rozrywkowa. Kina, kluby fitness czy sale zabaw dla dzieci to przestrzenie, w których co trzeci odwiedzający centrum handlowe spędza co najmniej godzinę – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie CBRE. Eksperci wskazują, że trend umacniania się oferty rozrywkowej zyska na znaczeniu. Klienci będą poszukiwać zarówno biernych, jak i aktywnych możliwości spędzenia wolnego czasu w centrum handlowym.
Jedną z konsekwencji wzrostu poziomu zamożności społeczeństwa jest zwiększenie wydatków na rozrywkę i rekreację. Towarzyszą temu rosnące oczekiwania wobec oferty rozrywkowej w centrach handlowych. Konsumenci poszukują atrakcyjnych i kreatywnych form spędzania czasu poza domem z rodziną, dziećmi, przyjaciółmi, ale też w pojedynkę. Centrum handlowe na te wszystkie potrzeby musi odpowiedzieć szeroką ofertą
Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego CBRE
Z badania przeprowadzonego na zlecenie CBRE wynika, że Polacy regularnie odwiedzają centra handlowe. 24% respondentów deklaruje, że pojawia się w tej przestrzeni dwa lub trzy razy w miesiącu, co piąty korzysta z tej możliwości raz w tygodniu, 15% dwa lub trzy razy w tygodniu, a 5% codziennie. Zdecydowana większość odwiedzających centra handlowe, bo aż trzech na czterech spędza tam co najmniej godzinę. Z tego 61% deklaruje, że na ofertę rozrywkową poświęca mniej niż 60 minut, 28% poddaje się zabawie lub aktywnościom sportowym przez godzinę do dwóch, a co dziesiąty przez ponad dwie godziny.
Dużą częścią strefy rozrywkowej w centrach handlowych są kina. Polacy chętnie korzystają z tej formy spędzania wolnego czasu. Z najnowszych danych GUS wynika, że tylko w 2018 roku kina odwiedziło aż 59,2 mln widzów, o 4,3% więcej niż w 2017 roku. Eksperci CBRE w raporcie „Retail.me 2019” wskazują, że to właśnie duże sieci jak Helios, Multikino czy Cinema City są magnesem przyciągającym spory odsetek klientów i to również w niedziele wolne od handlu. Dlatego coraz częściej, kina pojawiają się w centrach handlowych, w których wcześniej nie były obecne i uzupełniają ofertę w obiektach w mniejszych miastach.
Oprócz kin ważnym obszarem w centrum handlowym są strefy zabaw dla dzieci, które mają nie tylko bawić, ale też uczyć. Zajęcia tematyczne, związane z muzyką, plastyką, językiem obcym czy fizyką to coraz częściej stała oferta, która uwzględnia nie tylko różnego rodzaju zainteresowania dzieci, ale też ich wiek. Obecnie w wielu obiektach handlowych pojawiają się sale zabaw np. Fikołki, które w świetny sposób łączą zabawę z edukacją
Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego CBRE
Z raportu firmy doradczej Deloitte „The European Health & Fitness Market 2019” wynika, że blisko 3 mln Polaków korzysta z klubów fitness. W naszym kraju działa ich prawie 2,7 tys., a tylko na koniec 2018 roku suma ich przychodów wyniosła aż 985 mln euro. Z raportu CBRE „Retail.me 2019” wynika, że kluby fitness w centrach handlowych to standard. Te przestrzenie coraz dynamiczniej się rozwijają, konkurując między sobą̨ wielkością̨ oferowanej powierzchni oraz różnorodnością i atrakcyjnością zajęć. Oprócz typowych sportowych aktywności, coraz częściej oferowane są też warsztaty m.in. o zdrowym stylu życia, prawidłowym odżywianiu, ogólnorozwojowe.